domingo, 25 de septiembre de 2016

Registre de la salut bucodental del pacient

A la consulta dental hi venen molts pacients, cadascú amb unes característiques diferents que determinaran les nostres actuacions i els tractaments que proposarem per intentar donar solució als problemes bucodentals pels quals han vingut a la clínica. Per poder registrar l'estat de salut del pacient i poder-lo consultar sempre que ho necessitem realitzem una inspecció i exploració de la cavitat oral a cada pacient en totes les visites, i ho anotem tot a la seva història clínica.
Primer de tot, quan el pacient vingui per primer cop a la clínica, el farem una sèrie de preguntes mitjançant l'anamnesi per obtenir informació necessària per saber si necessita un tracte especial. La informació que obtindrem estarà relacionada amb les al·lèrgies, hàbits tòxics, patologies sistèmiques, medicació que pren actualment, antecedents mèdics i odontològics, etc., i el més important, el motiu de consulta.
Un cop realitzada l'anamnesi realitzarem la inspecció i exploració intraoral amb ajuda del següent instrumental:
- Mirallet: s'utilitza per separar els teixits tous i obtenir millor visibilitat. També s'utilitza per veure les cares linguals i palatines de les dents.
- Sonda d'exploració: s'utilitza per detectar rugositats de la dent, obturacions i càries (en aquest últim cas la sonda queda enganxada a la dent).
- Sonda periodontal: s'utilitza per detectar bosses periodontals. Si la sonda s'introdueix a la geniva tres punts o més es considera que el pacient té una bossa periodontal.
- Xeringa de tres usos: s'utilitza l'aire per separar la geniva de la dent i veure si el pacient té càlcul subgingival.
Finalment, anotarem les absències, càries i obturacions detectades a l'odontograma del pacient, i la profunditat del sondatge, el moviment de les dents, el sagnat i la presència de càlcul al periodontograma.
A partir de totes aquestes dades obtingudes serem capaços de realitzar un diagnòstic adequat i decidir quin és el millor pla de tractament pel pacient amb l'objectiu de mantenir la seva salut bucodental en les millors condicions possibles.

domingo, 18 de septiembre de 2016

Introducció: les capacitats clau de l'higienista

Benvinguts al meu blog de competències i capacitats de l'higienista. Em dic David Salas i actualment estic estudiant el segon curs del CFGS d'higiene bucodental. A partir d'aquesta setmana us aniré explicant diferents competències que ha de tenir o assolir un higienista per poder realitzar la seva feina de la millora manera possible, però abans d'explicar les competències de la feina d'higienista hem d'analitzar les capacitats clau que es requereixen per aquesta feina. Les capacitats clau són les capacitats transversals que afecten diferents llocs de treball i que són transferibles a noves situacions de treball. Entre aquestes capacitats destaquen:
- L'autonomia: es refereix a la regulació de la conducta per normes que sorgeixen del mateix individu. Una persona autònoma decideix conscientment quines regles són les que guiaran el seu comportament. En el cas dels higienistes aquesta serà una de les capacitats més importants perquè serem nosaltres mateixos els que haurem de decidir quines tasques hem de realitzar al lloc de treball.
- La innovació: els higienistes han d'estar constantment informant-se sobre els nous productes que apareixen al mercat i els nous materials que s'utilitzen per realitzar les tècniques.
- L'organització del treball: l'objectiu d'aquesta capacitat és aconseguir la màxima eficiència. Per exemple, a l'hora de realitzar una higiene és important que seguim un ordre per quadrants per fer-la més ràpidament i assegurar-nos que no ens deixem cap dent sense netejar.
- La responsabilitat: és la capacitat de respondre d'alguna cosa, de garantir la realització d'una tasca, el compliment d'un deure, de donar-ne raó, etc. Els higienistes són els principals responsables dels seus pacients, per tant, hauran d'educar els hàbits d'higiene oral d'aquests per prevenir l'aparició de patologies orals (càries, gingivitis, periodontitis, etc.) i en cas que pateixin alguna malaltia bucodental hauran de ser els responsables d'intentar solucionar-la.
- La relació interpersonal: és important tenir una bona relació amb els pacients i amb els companys de treball, ja que d'aquesta manera l'ambient de l'entorn de treball serà millor i permetrà realitzar les tasques assignades amb més facilitat.
- El treball en equip: en la feina d'higienista és una capacitat imprescindible, ja que en molts casos els higienistes formen part de l'equip de treball de la clínica juntament amb l'odontòleg i/o l'auxiliar.
- La resolució de problemes: en els llocs de treball és habitual que apareguin problemes o imprevistos en algun moment. Mitjançant l'empatia i l'assertivitat s'han d'intentar solucionar aquests problemes de la millor manera possible.